Kort og godt om tekst

Hvem, hva, hvor. Og hvorfor. Skal teksten bli god og relevant, må den tilfredsstille en del krav.

Som alt annet som skal bli bra, begynner tekstarbeidet med å stille spørsmål. Noen av spørsmålene kan oppleves som selvfølgeligheter, men desto viktigere er det å stille dem. Tar du noe for gitt, er det lett å gjøre feil.

Hvorfor skal det skrives?  Dette er det helt grunnleggende spørsmålet. Uten en klar målsetning med den aktiviteten det skal skrives til, blir det umulig å treffe. Målet kan være salg, kjennskap, forståelse, sympati og støtte… Målet kan være hva som helst, men det må beskrives lik at teksten kan skreddersys til det.

Hvem skal jeg snakke til? Ja, hvem er målgruppen, og hva vet du om menneskene som utgjør den?  Målgrupper består alltid av mennesker med sine ønsker og behov, sine kunnskaper og erfaringer. Denne regelen er like gyldig og viktig i B2B som i B2C. Jo mer du vet om målgruppen, jo lettere er det å skrive noe som engasjerer dem.  

En annen viktig ting er å vite hva målgruppen vet om produktet, tjenesten, prosjektet eller hva det er du skal påvirke om. Folk er ikke dumme fordi de ikke er fagfolk. I mange tilfeller er teskje-teknikken helt nødvendig for å gi den tryggheten som skal til for å ta en beslutning om kjøp eller annen handling.

Hva skal fortelles? Det som skal til for å engasjere målgruppen!  Og det er ikke alltid det samme som avsenderen har lyst til å fortelle. Uttrykket «ta på seg kundehatten» er like viktig som det alltid har vært. Produkter og tjenester kan ha så mange gode egenskaper de vil. Det menneskene i målgruppen vil ha, er brukerfordelene som disse egenskapene gir.

Hvor skal menneskene treffes? Kanalvalgets betydning må aldri undervurderes. Papir er så mangt, og det er digitale flater også. Det gjelder å vite noe om hvordan folk bruker de ulike kanalene. Så må teksten tilpasses kanalen. Å bomme her, betyr at teksten ikke blir lest. Eller at bare litt av den blir lest.

Søkbarhet på digitale flater. Søk på nettet er blitt hverdagen for oss alle. Og søke gjør vi fordi vi leter etter produkter, tjenester eller annen informasjon. Både hjemmesider, artikler og blogger må derfor gjøres søkbare. Heldigvis finnes det gode teknikker for å lykkes. Teksttilpasning er bare en av dem.

Ta kontakt for en prat om det du skulle ha gjort!